söndag 21 juni 2026

Maj cyberpysselkit & alster

 Hej hej! 

I maj var temat "att använda den diesen vi hade fått i kitet och göra olika kort". Jag ska vara ärlig och säga att jag först inte trodde jag skulle gilla att använda dem för de var lite kluriga och det är inget jag skulle ha köpt själv men sen när man hade använt dem har de tagit en plats i mitt hjärta och jag tycker dem känns så användbara till bröllopskort, dopkort, inbjudningar osv. Vet att en del tyckte att de kändes kluriga men prova för dem är roliga när man väl vet hur man ska använda dem. :) och en utmaning ska ju vara just... Klurig eller hur 🫢😎


Maj månads kit 

Här fick vi:

Två gröna cardstock 

Vitt & svart cardstock

2 halva papper med prästkragar

Ett 6*6 mönsterpapper med blommor 

2 dies från Marianne design 

Ett stämpel set med pratbubblor

En liten papperspåse


Utmaning 1. 

Att använda båda diesen och därför göra ett större typ av kort. Här skulle vi också jobba med det gröna cardstocken och mönster pappret med prästkragar. 


Jag valde att använda det mörkgröna cardstocket i bakgrunden och där stansade jag ut med slimline diesen i kanten. Sen använde jag den andra diesen i samma set för att göra dekor på det översta pappret. Och längst upp använde jag topper diesen. Jag färgade in kanterna med distress ink vintage photo och tänkte att en humla passade bra in här. Jag la också glitter stickels Diamond längst efter kanten och dekorerade med några fairydrops som ser ut som vattendroppar. 


Utmaning 2. 

Använda det vita cardstocket och någon av diesen och göra ett valfritt kort. 


Här valde jag att göra ett bröllopskort med söta små kissar från lawn fawn. Jag har färglagt motivet med mina copics. Här valde jag att vika mitt kort så jag får en liten kant längst ned där mönsterpappret på insidan skymtar och där kunde jag också stämpla min text. Jag valde att använda slimlinediesen här och denna gång så embossade jag mönstret när jag stannade ut och då blev det mycket snyggare. Alla detaljer kommer fram på ett annat sätt. Jag färgade också in den delen med en ljusare lila distress oxide färg som skulle matcha med insidan och längst upp och ner samt vid spetsen färgade jag in med vintage photo för lite extra kontrast. Jag dekorerade kortet med några bling hjärtan och strass hjärtan. 🩷

Utmaning 3. 

Här skulle vi använda oss av papperspåsen och dekorera påsen med det svarta cardstocket samt 6*6 mönsterpappret & pratbubblorna. Vi fick dekorera precis som vi ville själv. 


Jag byggde upp min lilla scen genom att först riva av en ganska stor bit av det svarta cardstocket och sen samma med mönsterpappret. Jag älskade dessa gula små blommor så jag klippte ut dem och rev av ena hörnet längst upp på pappret som jag kan sätta uppe i hörnet. Här skulle vi använda oss av pratbubblorna och jag tänkte det skulle bli gulligt om den söta kaninen ropar hej till den gulliga musen som balanserar på blomman. Jag gjorde också lite vitt färgstänk samt glitter stänk i bakgrunden. 

Bonusutmaning: 

Att använda diesen igen och göra ett valfritt kort. 


Så här blev mitt. Jag valde att använda topper diesen här och embossade åter igen för mer detaljer. På baksidan satte jag en bit mönsterpapper i rosa med lite folierat som syns igenom. Sen använde jag lite dekorationer och bland annat penseer från ett set från Helihak med söta lila. Lite vitt färgstänk, glitter samt en fjäril som dekoration. 

Detta var alla utmaningar och jag hoppas att du går in på min video för att se alla dessa, den är lite längre så ta något gott att äta och dricka medans du tittar. 

ANVÄNDER 2 DIES OCH GÖR 3 OLIKA KORT SAMT DEKORERAR EN PAPPERSPÅSE ART JOURNAL


Och som vanligt i slutet på inlägget kan du se några av era alster denna månad. Vad tyckte du om diesen? Var de roliga utmaningar denna månad? 😃


Christina Lindgren 




Linda Knape 




Anna Hovsby 






Jessica Wängdahl 


fredag 12 juni 2026

April coins utmaning

 Hej! 

I coins utmaningen denna gång var temat fordon och ledorden för denna gång var "brunt, bil & fordonsord".


Mina blev så här. Jag stansade ut mina coins i ljusbrunt och dem små blev mörkbruna. Sen stämplade jag en bakgrund med kugghjul, steampunk och fordon. Satte fast varje bil på 3dkuddar och blingade med bruna blingpärlor. Jag tyckte dem här bilarna var söta! Detta var inte alls min typ av tema men jag tyckte det var jätteroligt att göra dem. 😊

Om du skulle vilja hoppa på denna utmaning kan du göra det när som helst eftersom man använder sitt eget material hemma. Hör av dig till Gunilla på Helihak så hjälper hon dig vidare. Det är verkligen så roligt, så är du fundersam om du ska hoppa på och har möjlighet så gör det och dela med dig med din egen tolkning. 😊

Här kan du se min video när jag gjorde mina: UTMANING COINS TUT TUT


Ha en fortsatt fin dag nu! Pyssla lugnt! 😎 / Ida 


Charlotte Lotta Nilsson 



Susanne Nordgren 


fredag 22 maj 2026

April atckit och alster

 Halloj! 

Under april så var temat "konst, måla och pyssla. Vi hade fått en konstnärsdocka, en dies vi skulle använda oss av. 


Atc kit april 

I detta kit fick vi: 

En stencil från design5 med prickar 

4 akvarellpapper

En dies från bylene med en konstnärsdocka 


Vi skulle använda oss av dockan som sagt men den skulle göra olika rörelser. (Hoppa, sitta, springa osv) Sen skulle man ha med olika ord med konst att göra och använda stencilen och minst 3 färger på varje kort. 


Mina blev färgglada. En springer, en hoppar och en sitter och väntar på skjutsen till pysselträffen. Jag dekorerade med en lila ryggsäck (jag tänker att allt pyssel ligger bakom stenen), en gul krita & en penna. Gjorde lite glitter på vissa av prickarna i bakgrunden.

Kika jättegärna in på min film där jag gör dessa: ATC UTMANING FÄRGGLATT & KONST


Ha en fortsatt fin kväll! Ta hand om dig! 😊 / Ida 


Anne-charlotte K 







     
Susanne Suss Rosborg 




torsdag 21 maj 2026

April cyberpysselkit och alster

 Hej hej! 

Idag ska jag visa aprils cyberpysselkit och alla tre utmaningar. Denna gång var temat "vår & blommor". 


Aprils kit

Kitet innehöll denna gång: 

Ett grönt cardstock

4 mönsterpapper med blommor & fjärilar

2 klipparksbilder med blommor & text

2 craft cardstock

4 glasspinnar 

Lager på lager dies från Nellie snellen


Utmaning 1. 

Här skulle vi använda oss av craft cardstocken och vika för att göra ett mini slimlinekort. Här skulle vi dekorera med mönsterpapper och klippbilden. 


Jag valde att använda det mörkgröna pappret med dem små vita blommorna och sen dekorerade jag med klipparksbilden samt ephemera med olika blommor & blad. Sen gjorde jag färgstänk i vitt och glitter. 


Utmaning 2. 

Här skulle vi använda oss av lager på lager diesen och göra ett kort. Här fick vi välja om vi ville använda klipparksbilden på kortet eller inuti.


Jag stansade ut lager på lager dekorationen i grönt mirror card som går i olika färger samt alla mönsterpapper. Dekorerade också med blommor samt en söt humla som jag satte på en 3d kudde med lite svart sytråd för lite mer kontrast. 


Utmaning 3. 

Här blev det något nytt för mig! Vi skulle göra 4 st små mini kort som man kan sätta ner i en blomma. Vi skulle använda oss av spillbitarna. 


Så här blev mina, färgglada och härliga. Jag fortsatte dekorera med blommor och fjärilar. Glasspinnarna färgade jag in med distress ink vintage photo. 

Och här kan du se min video där jag visar hur jag gjorde alla dessa, kika jättegärna in! 😀 

UTMANING APRIL VÅR OCH BLOMMOR


Här under kan du se några av era egna tolkningar på dessa utmaningar! Ta hand om dig så hörs vi snart igen! / Ida 


Jessica Wängdahl



Linda Knape 




Gabrielle Franzen 


torsdag 7 maj 2026

Mars coins utmaning

Hej på er! 

Nu är det dags för att visa coins utmaningen för Mars månad och här var temat "påsk".

Utmaningen går som vanligt ut på att göra 3 coins i 2,5 inch och 3 små där vi använder vår stans. Samt så skulle vi göra en extra stor coins som en bonusutmaning. 


Månadens ledord var: påsk, kycklingar, påsk blommor, ris & gult.





Mina blev så här. Jag dekorerade med doilies, sisal som fick agera ris och små ägg. Jag stämplade också upp tre små söta kycklingar från lawn fawn som jag färgade med mina copics. Det är alltid klurigt att dekorera dem små men så roligt. 
Och så här blev min stora coins. Jag dekorerade ungefär på samma sätt men använde några större ägg som skulle matcha storleken på coinsen bättre samt en liten gul kyckling. Denna tänker jag kan fungera som en dekoration om man har den liggandes. 


Och som vanligt.. skulle du vilja hänga på denna utmaning är det bara du hojtar till på Gunilla så hjälper hon dig vidare. I denna utmaning använder man sitt material hemifrån så därför kan man hoppa på precis när som helst. 😎

Om du klickar här kan du se när jag gjorde dessa coins: MARS COINS PÅSK


Ha en fortsatt fin kväll nu och ta hand om dig! 🫶 / Ida 


Charlotte Lotta Nilsson 



Maria Kilenstam 


tisdag 28 april 2026

Mars atcpysselkit & alster

 Hej på er! 

Nu är det dags att visa vad vi fick som uppgift att göra under Mars med atc kitet. 




Kittet innehöll ett orange & grönt cardstock samt en die med en tupp & här satte jag igång och pysslade så missade att ta kort på kitet. Jag får verkligen tygla mig lite & ska komma ihåg bättre till nästa gång, jag lovar. 🫢


Här skulle vi göra 6 atc kort. 3 av dem skulle ha med tuppen och påskiga ord och på 3 av dem skulle en fjäder, ett ägg samt en påsklilja vara med. 


Mina atc med tuppar blev så här. Jag valde att satsa ut dem i olika färgglada färger, gjorde highlight med vit gel penna samt satte dit googly eyes som en extra roligt detalj. Dessa fick sån karaktär så jag döpte dem. Kika in på videon för att se vad dem fick heta. 🐓



Och här valde jag ut ett mönsterpapper med små färgglada blommor som jag tänkte skulle passa cardstocket vi fått i kitet. Och dekorerade med söta små kycklingar. 

Här kan du se min video: ATC UTMANING MARS GÖR 6 ATC KORT ROLIGA TUPPAR

Kika jätte gärna in för att se vad jag döpte tupparna till! 😀

Och här är några av era egna tolkningar. Ha en fortsatt fin början på veckan nu! / Ida


Malin Gjertz



Nina Nyman 



fredag 24 april 2026

Mars cyberpysselkit & alster

 Halloj! 

Nu är det dags att visa Mars utmaningskit. Och här gick det en röd tråd igenom alla utmaningar. Här skulle Brian som vi fick i kitet hitta på olika saker. Jag fick mig ett gott skratt när jag öppnade kitet. Älskade denna iden som Gunilla kommit på! 😀


Mars cyberpysselkit

Kitet innehöll: 

2 cardstock i grönt och lila som är Brians favoritfärger 

Dies och stämpel set från Studio light med Brian

En dies "Cheers" i 2 storlekar från simpel and basic

Mdf tavla mini 

En embossingfolder med underbar kortlek från NHH design 


Utmaning 1. 

Här skulle vi använda oss av Brian och göra ett kort i valfri storlek med hans favoritfärger. Med dies och stämpel setet kan man bygga ihop honom som man vill. 


Min kille blev lite ungdomlig och jag gav honom lite karaktär med en svart kedja runt halsen samt lite örhängen. Jag stansade ut alla delarna till skjortan. Knapparna är svart mirror card och glasögonen är lila blankt mirrorcard. Jag la också på ett lager med glossy accent för att det ska se ut som glas på glasögonen. Texten tänkte jag skulle passa till hans goa leende. 


Utmaning 2. 

Här skulle vi göra ett poker kort när Brian är på spelkväll med sina vänner. Vi skulle använda oss av embossingfoldern med kort och antingen ha kortlek med eller någon av hjärter, ruter, klöver eller spader. 


Jag färgade in min bakgrund, älskade denna embossingfolder! Sen dekorerade jag med en mini kortlek samt ephemera blommor. Jag valde en liten glimten i ögat text. 



Utmaning 3. 

Här skulle vi använda oss av Cheers diesen och göra ett kort med en skål. För här var Brian ute med sina vänner & tog en öl eller en drink. 

Jag höll det rätt enkelt här. Använde ett blått mirrorcard och så stämplade jag upp drinken från gummiapan. Diesen med ordet "Cheers" stansade jag ut i svart blankt mirrorcard och dekorerade ytterligare med lite små blå blingpärlor. 



Bonusutmaning:

Här fanns det också en bonusutmaning och det var den som fick mig att skratta. För här skulle vi göra en toaskylt så Brian hittar till toaletten när han varit ute. 🤣

Jag valde därför att fortsätta på den lite humoristiska stilen. Klippte ut dekorationerna och dekorerade mitt lilla badrum. Använde mönsterpapper till golv och tapet på väggen. 

Och det var alla utmaningar för denna gång mina vänner! Vad tyckte du själv? Visst var det roligt med en liten background story till utmaningarna? 😀


Här nedan kan du se några av era egna alster och kika jättegärna in på min film där jag öppnar kitet och visar hur jag gjorde alla dessa projekt. MARS UTMANING BRIAN HITTAR PÅ OLIKA SAKER


Anne-charlotte K



Anny Levin 


Gabrielle Franzen 


Linda Knape (som också drogs som vinnare till denna bonusutmaning! Grattis till dig!)


Maj cyberpysselkit & alster

 Hej hej!  I maj var temat "att använda den diesen vi hade fått i kitet och göra olika kort". Jag ska vara ärlig och säga att jag ...