torsdag 3 augusti 2023

Mer jul

 Hej allihopa! Nu är det ett tag sen igen, som jag bloggat här. Men nu kommer jag igen med ännu ett julkort😁🎅

Detta är ett så kallat Semi Box Gate Fold Card. Du börjar med att klippa till en kortbas som är 6"×12", och viker vid 3", 3¼",8¾" och 9". Detta får ett kort som har ett vik med två nära vikningar i varje sida, och dessa kan vara svåra att vika utan att de viks in i varandra, så jag rekommenderar att använda en linjal och göra viken mot så de blir raka och fina.



När du nu viker ihop kortet så ser du att det överlappar varandra i mitten på framsidan, detta är för att du skall kunna använda spetsdies för att få en fin kant. Detta gör du endast på vänster överlappande sida. Detta är valfritt och vill du inte ha spetskant kan du bara klippa bort det överlappande stycket.
Dekorera kortets insida med valfritt dekorpapper, men se till att bitarna du klipper i dekorpappret inte klistras fast för nära vikningarna.


Nu ska vi klippa till bitarna för granen, bitarna klipps i storlekarna 3"×4", 2½"×3½" samt2"×2½". Klipp 4 bitar av samtliga mått.


Dessa bitar viker du nu på mitten, och klipper samtliga bitar till trekanter. Var noggran med att se till att du inte klipper på sidan med vikningen. Lättast att få till lika stora trekanter är att dra ett blyertsstreck från toppen på vikningen, ner mot motsatt hörn. 
Nu ska granen monteras.
Lägg ut 1 bit av varje storlek, största längst ner, mellantiden i mitten ich minsta längst upp. Klistra ihop granen genom att limma längst upp på toppen på bitarna. Markera med blyerts där limmet ska vara så det inte kommer utanför.


När du gjort detta med alla bitarna ska du ha 4 granar. Dessa ska nu limmas ihop så att 3 granar sitter ihop med varandra på halva delen av granarna.


När allt lim torkat kan du trimma kranen lite ifall det sticker ut lite ojämnheter. Vik nu ihop granen så du har en tjock halv gran. Sätt lim på ena sidan och limma den direkt mot nedre kanten av kortet och mot vikningens ena kant.


Var mycket noga när du placerar granen nu, så inget sticker nedanför kortets nedersida, eller in i vikningarnas mellanrum. När det torkat kan du limma på granens nu blottare sida och försiktigt vika igen sidan över granen. Låt torka! 
När du nu öppnar kortet, ser det ut så här!


Nu ska vi göra paket!
Klipp 1 bit vardera i storlekarna 1¼"×5", 1¾"×3" samt 2¼"×2".
Vik nu dessa bitar på följande sätt:
Storlek 1¼"×5" viks på 1¼", 2½",3¾".
Storlek 1¾"×3" viks på ¾",1½", 2¼"
Storlek 2¼"×2" viks på ½", 1", 1½".
Vik bitarna och stapla dem så den högsta ligger längst bak, den mellandagarna i mitten och den lägsta längst fram.
Limma var sida för sug, genom att fästa lim på ena vikta kanten, limma kant I kant med nästa bit och så vidare.



Gör lika på andra sidan och lägg allt platt med baksidan mot dig och förstärk vikningarna så alla paket viks på samma ställe.


Limma nu fast pakethögen på samma sätt som granen fast på vänster sida vid vikningen.


Nu ser kortet ut så här, och jag passar på att dekorera lite med glitterlim på granens alla kanter samt med Nova Liqiud Pearls som snören på paketen. En liten vit lapp som etikett har jag även limmat fast på största paketet, men otydbar doodleing.
Låt nu allt torka riktigt!


Nu fäster jag en vit pappersbit som man kan skriva på, som jag kantat med svart tuschpenna.
Sen stämplat en julhälsning som jag fäst med 3D-kuddar för ännu mer dimension.


På framsidan dekorerar jag den utstansade spetskanten med glitterpapper som jag stansat ut med samma die. Sedan har jag handskrivit texten med VersaMark embossingpenna och använt Wow embossingpulver i Sparkleing Gold. Skuggan har jag gjort i texten med vanlig fineliner i svart. De glittriga stjärnorna har jag använt från överblivet material från ett annat projekt. Låt inget gå till spillo!


Så där! Nu har du ett Fun Fold kort som ger lite överraskningar vid öppnandet. Alltid roligt, och speciellt till jul då det handlar mycket om gåvor och överraskningar!
Men ännu är det sommar, trots att det just idag regnar här hos mig.
Vi hoppas på mer sol och värme än, och till nästa gång vi ses önskar jag er en fortsatt skön sommar!

Kram/Jessica 





























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Grattiskort

Hej då var de dags igen för ett grattis kort med denna härliga stencil. Jag älskar att utforska med färger Distress oxide man kan göra helt ...