söndag 22 maj 2022

Första inlägget, stenciler från Dutch Doobadoo.



 Hej hallå! 

Maria heter jag och ska blogga lite för Gunilla och Helihak. 

Ett jättekul uppdrag och jag ser fram emot att få dela med mig av mitt pyssel för att kunna inspirera er!

Detta första inlägg kommer handla om Dutch Doobadoo fina och roliga stenciler. 

Till detta inlägg har jag valt att arbeta med skallran och vattenkannan. 


Hur gör man då? Jo först väljer man färg på cardstocken man har som grund. Sedan tar man en blyertspenna och ett sudd, detta för att man på cardstocket ska rita av vatttenkannan/skallran. 

Man följer enkelt utsidan av stencilen hela vägen runt, och de detaljer som ringen högst upp på skallran. 

Sedan tar man saxen och klipper efter mallen. Som ni ser på bilderna är det även streckade linjer, dessa är till för till exempel mönsterpapper. Här är exemplariskt att använda spillpapper, ni vet dom där pappren som till slut bara ligger i en låda och som man inte vet vad man ska göra med ;). 

Välj ut det mönsterpapper du vill använda, och rita sedan av efter de innersta linjerna. När det är klart så klipper man ut de detaljerna också. 

Nu kommer vi till det roliga, att klistra ihop allt och sedan dekorera! 

Jag tyckte att pappret blev lite för vitt så jag använde Tim Holtz distress ink speckeld egg för att färga in kanterna runt skallran. Sedan klistrade jag dit mönsterpappret efter stencilen som jag hela tiden använder som mall. Bokstäverna som bildar namnet är också Tim Holtz vintage market. Jag älskar dessa bokstäver då de är så användbara och passar i det närmsta till allt. 


Sedan i mina gömmor hade jag en liten drake som passade perfekt, tillsammans med ett hjärta jag gjutit i gips, sedan målat med svar Gesso och använt finnabairs vax på alstret. Jag valde även att använda årtal på detta alster. Vips så blev det en tag att hänga runt en flaska eller använda som kort vid dop, födelse eller födelsedag. 


Vattenkannan gjordes i samma teknik, där använde jag istället för Tim Holtz distress ink speckeld egg, Cracked Pistachio.


Vattenkannan blev ett så fint kort, här använde jag som dekorationer Tim Holtz paperdolls, och blommor som jag även använde Stickles på för att få dem att glittra. Även en liten text som hälsning fick det bli på detta alster. 

Vad har jag då använt/vad behöver man?
Jo: 

Två Cardstock (jag använde vita)
Mönsterpapper (jag använde samma papper på båda alstren) 
Penna och sudd
Sax
Tim Holtz distresser
Dies
Blommor
Stickles 
Gips 
Form till gipset. 
Gesso 
Finnabairs vax
Lim (jag använde Tacky glue) 
Dubbelhäftande tejp
Och sist men inte minst 
Stencilerna! 

Allting hittar ni hos Helihak! Länken till webshoppen kommer här: 

Gunilla har ett väldigt bra erbjudande nu på dessa stenciler! 
Nästa gång får vi se vad min kompis Melinda har gjort :) 


Hoppas jag kunnat inspirera er! 

Många kramar 
Maria 


 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Grattiskort

Hej då var de dags igen för ett grattis kort med denna härliga stencil. Jag älskar att utforska med färger Distress oxide man kan göra helt ...