tisdag 24 maj 2022

DUTCH DOOBADOO!


Hallå där ute i regnvädret!

Melinda heter jag och ska blogga lite ibland för Gunilla och Helihak. 

Superkul att ha fått förtroende för detta, och förhoppningsvis kunna inspirera er lite!

Mitt första inlägg kommer handla om Dutch Doobadoo´s stenciler precis som Maria visade i sitt tidigare inlägg och det är faktiskt min första gång jag använde mig av dessa, så det va superkul att testa något nytt.

Jag har då valt att jobba med vattenkannan precis som Maria, men även en liten båt och vem vet Maria kanske visar sin version av den också! 

Häng på så kanske du får lite nya tips! 





En liten Quick intro hur man använder dessa då:

Välj valfri CS, lägg på schablonen och följ kanten runt stencilen och även de andra ytorna du vill klippa/ skära bort med hjälp av en blyerts, ha gärna sudd till hands då det kan behövas.

Sen kan du välja mellan att klippa alt. skära ut, jag har valt att skära med en skalpell runt alla mina streck.

Sen gör du samma sak fast med ett Mönstrat CS som du nu använder linjerna innanför på.

Det är nu du sätter din egen prägel!

 

Vi kan börja med vattenkannan!

Jag tycker att vita baser är lite tråkiga så jag använde Tim Holtz distress oxide- Peeled paint och Walnut stain för att färga in kanterna på vattenkannan och även på mitt mönsterpapper. Jag har även använt mig utav lite gesso som jag dragit på med en palettkniv.

Jag har inte använt mig utav så mycket dekorationer utan låtit pappret få komma till liv i olika former. 


Då hoppar vi på båten en snabbis då!

Här ville jag testa och se vad mer man kunde göra med dessa stenciler, jag har valt att göra en båt i 3D då det kan stå och gunga av sig själv.

 Precis som till vattenkannan har jag valt att använda mig av ett vitt CS, ett mönstrat papper och lite wellpapp, jag har även fyllt båten med Träull.

Hittat en massa utstansat ifrån Dies som Helihak har i sin butik såklart och dekorerade med.

Sen hade jag ett gulligt ankare i gömmorna här hemma som jag valde att testa att rosta på med hjälp av reagent och rostpulver som Helihak har ett toppen pris på och det blev hur bra som helst!


 

Det jag har använt till dessa är

CS

Mönsterpapper

Charm

Hampasnöre

Blomma i hampa

Tim Holtz distress oxide  – Peeled paint och Walnut stain

Snören

Utstansat

Gesso

Lim

13 Arts Rostpulver och reagent


Allting finns hos Helihak

Hoppas att jag har kunnat inspirera er lite och att ni fått lite pysselsug i detta gråa maj väder

Tack för mig så ses vi snart ! 

/ Melinda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Grattiskort

Hej då var de dags igen för ett grattis kort med denna härliga stencil. Jag älskar att utforska med färger Distress oxide man kan göra helt ...