lördag 28 januari 2023

Göra album del 1


 Hej hallå! 

Hoppas ni har en fin lördag! Här i Hällabrottet har flitens lampa lyst när jag har planerat basen för albumet till den lilla praktikanten aka barnbarnet Milton <3

Till det använder jag chipbord i svart 12” X 12”. Chipboard är inte bara trädekorationer utan även en starkare, hårdare cardstock. Detta skär jag sedan till i den storlek jag vill ha på albumet. 

Jag brukar använda svart silvertejp från Biltema till att sätta ihop de yttre albumsidorna med. Detta för att de tål att öppnas och stängas många gånger utan att det går sönder. 

Måtten på detta album blir 21 cm X 20,5 cm 

För att fästa albumsidan bestämmer jag först hur många sidor vill jag ha, detta album kommer jag ha åtta sidor som bas, sen vet jag inte hur mycket det blir när jag bygger på med sidor allteftersom jag sätter ihop det. 


Första bassidorna är på g :) jag brukar göra så dom är lite mindre än själva albumet, ungefär en halv till en cm mindre än själva albumet. Eftersom jag använder två cardstock till varje sida går det till bassidorna åt 16 cardstock till åtta sidor. Jag använder till detta album svarta cardstock. 
Det man ska tänka på att på ena sidan ska det vara öppet för att fästa i albumet och att man har en cm längre på varje sida till att limma ihop sidorna med varandra så de blir bra storlek och passar till själva ”sideshållaren”
När jag gör album jag går jag efter hur stort album jag vill ha, jag har inte någon mall att gå efter. 

Det är jätteroligt att göra egna album även om det är lite jobb med dem, det är roliga presenter att ge bort då de är väldigt personliga och inget album är det andra likt. Här kommer ett exempel på ett album jag har gjort. Som ni vet älskar jag halloween :) 


Fortsättning följer…….

Produkterna jag använt kommer från Helihak
Dock inte den svarta silvertejpen. 

Hoppas ni blivit lite lockade att göra ett eget album! 
Fortsättning kommer med sidor och hur jag klär albumet längre fram i bloggen! 

Ha en riktigt härlig lördagkväll! 

Kramar 
Maria 


1 kommentar:

Grattiskort

Hej då var de dags igen för ett grattis kort med denna härliga stencil. Jag älskar att utforska med färger Distress oxide man kan göra helt ...