fredag 28 april 2023

Vik-kort på 5 minuter

 
Hej, jag heter Jessica, är 48 år och bor i Jämtland. Jag har blivit antagen som gästbloggare här, och kommer att synas några veckor framöver. Idag tänkte jag visa ett kort med enkel vikteknik.
Den här tekniken kallas för Fun Fold, och du gör det enkelt genom att vika och dekorera.
.

Tag Cardstock av valfri färg i storlek av ett A4-ark. Vik enligt mallen nedan, använd linjal och blyertspenna för att dra svaga linjer och vik först på mitten.
Nu har du ett dubbelt A5 kort.
Vik sedan efter den andra linjen, men vik då denna del så den ligger över framsidan.
Använder du linnestrukturerad Cardstock får du nu slät struktur på denna del (se bild).
.

Nu dekorerar vi med mönstrat papper.
Se måtten på mallen och klipp dina dekorpapper ½ cm mindre på varje sida, för att få en snygg ram, detta gäller alla dekorpapper du väljer att använda.
Jag har satt en bit 4,5 cm×19,5 cm på den vikta fliken på framsidan.
Sen har jag satt en bit 5 cm×19,5 cm på kortets insida medan jag har framsidan stängd så denna dekorbit ligger kant i kant med framsidan. Och till sist en vit pappersbit där jag stämplat en hälsning på. Utrymme för en egenskriven hälsning lämnas längst ner på denna bit.
Jag hr klippt bort sidorna på Diesen med fågeln.  Det är för att anpassa den till just detta ändamålet, och för att visa att man kan använda sina saker till mer än just vad de är menad till.



Limma fast flärpen med dekorationen mot framsidan, jag använde mig av dubbelhäftande tejp.

Jag har dekorerat med Die och Bling. Dekor-pappren jag använt är från Joy Crafts Franciens Katten, Die från Janine's Art Happy Birds, färglagt har jag gjort med Spectrum Noir Brush Marker 18-pack (de vinröda pennorna) och Spectrum Noir Sparkle Pen Winter Warmer.
Stämplarna inne i kortet heter Marianne Design Eline's Handlettering,
De är stämplade i de helt otroligt härliga stämpeldynorna från Tsukineko Radiant Neon.
Blinget  kommer från Dixi Craft.

Allt kan du hitta på www.helihak.com




Hoppas du har roligt och att du gillar min idé,
ett bra nybörjar kort när man vill prova på vikteknik för kort.

Ha det så skönt i vårsolen!
Kram/Jessica







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Grattiskort

Hej då var de dags igen för ett grattis kort med denna härliga stencil. Jag älskar att utforska med färger Distress oxide man kan göra helt ...