fredag 27 oktober 2023

Julgran center-fold

 Nu kommer det mycket fint inför julen, men ibland är det skönt att bara luta sug tillbaka och använda lite enkel enfärgad cardstock. Med lite stämplar och ink pads kan man få till mycket fina kort med enkel vikteknik!


Tag ett enfärgat cardstock i minst 180 gram, storlek 4⅛"×11⅜".
Vik vid 2¼",4", 7½" samt 9¼". Gör första vikningen från höger och vik den som ett berg, nästa som en dal, sedan dalnigen och slutligen berg. Då får ni en kortbas som sluter sig över kortet o h viks tillbaka på var sida som ett center-fold.
Rita med blyerts konturerna av en gran så de ser lika ut på båda sidor och klipp ut. De nedersta granspetsarna ska sticka ut utanför kortbasen.


Klipp sedan i grön cardstock ut granarna igen efter att du ritat av dem från kortbasen och klipper dem 2 mm mindre runt utsidan och nedersidan.


Värme embossa sedan de 2 grundpelarna med glittrig embossingpulver, jag använder WoW embossingpulver. De har sådan otroligt fin lyster! Limma sedan på grundpelarna på kortet så de ligger kant mot kant i mitten.


Klipp nu ut 4 st delar i storlek 3½ cm × 9,5 cm  samt 1 st i storlek 9,5 cm x 8 cm. Limma fast den större delen i mitten, 2 av de mindre på var sida samt  de 2 sista på framsidan bakom granarna enligt bild nedan.


Stämpla nu denna del med snöflingestämpel i flera färger, låt dem gärna överlappa varandra.


Dekorera insidan av kortet. Jag valde att stämpla hängen på de mindre delarna, där jag satte rhinestones i gult i olika storlekar för att likna julkulor. I mitten stämplar jag en enkel text och en polkagriskäpp som jag sedan färglagt med Spectrum Noir Triblend, Sparkle pens och vanlig vit färgpenna. Lite highlights med Gelly Roll i vit.



Jag stämplade även 2 st hjortar som jag satt på varsin sida på granen. Som ni ser möter de varandra, och detta har jag fått till genom att stämpla originalstämpeln med svart ink pad på en gelplate, sedan lagt en vit cardstock ovanpå.
Sedan la jag på lite clear sparkle Pen. Klippte ut och limmade fast.
Själva hälsningstexten har jag stämplat i brunt, klippt ut och limmat på 2 omgångar cardstock till och klippt ut. Kantade med svart tuschpenna runt om och limmade fadt på endast vänster gran, alltså bara halva textremsan.
När kortet är stängt ligger texten öever hela granen, där jag även satt 3 st små pearls i matt guld på den högra granen som hamnar strax vid hörnet på texten. 



Så där ja! Ibland blir det enkla helt underbart vackert 🥰

Ha det bra till nästa gång!

Kram/ Jessica





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Grattiskort

Hej då var de dags igen för ett grattis kort med denna härliga stencil. Jag älskar att utforska med färger Distress oxide man kan göra helt ...