söndag 22 oktober 2023

Maska, blenda, stencil och vika en julgran

 Nu börjar det spritta i mina julkortstillverkningsfingrar!😊

Denna gång ska vi vika en julgran i lite origami-teknik, ett kort som kan ha dimension inuti och så ska vi använda oss av lite masker och stenciler för att med ink pads tillverka en vacker framsida👍



Jag tog ett vitt cardstock i 180 gram, storlek 6"×5½", tejpade fast på min craft-matta och använde mig av en egengjord mask i acetat där jag enkelt klippt ur olika kurvor som ska symbolisera snöiga vidder. 3 olika använder jag och börjar längst bak, vilket blir ungefär i mitten på kortet. Lägg masken så du blendar inken nedåt, ha ytterst lite färg på blending-borsten. Jag har använt Distress Ink.
Efter det väljer jag att använda en mask för månen, en rund cirkel, som jag tar en mörkare nyans på ink-pad och med ytterst lite färg igen så blendar jag inifrån masken och ut runt cirkeln.
Själva mönstret har jag valt en stencil, där jag med mini-blending borste inkat ner olika motiv genom att faktiskt flytta stencilen till olika positioner för att få det att,se ut som jag själv vill. Stjärnorna har färgat fula och fått lite Stickles glitterlim och månen är försiktigt infärgad med Spectrum Noir Sparkle Clear. Skuggning från granar och på hjortarna är av vanlig färgad ritpenna som jag blendat med fingret efter applikation. 



Montera på en kortbas 12"×7¾" som du vikt på 5⅞" samt 6⅛". Klipp kortframsidan så den blir 1 cm mindrde på varje sida, limma den på en svart ram som du klipper så den är 2 mm bred. Limma allt på kortbasens framsida.


Leta fram ett juligt dekorpapper-pack, jag valde detta fina från Jeanine's Art. Det är dem med gröna nyanser jag är ute efter.


När du valt 4 mönster klipper du dem i 6"×6", 5"×5", 4"×4" samt 3"×3".


Scorea alla bitar enligt bild ovan, och se till att viken blir skarpa och raka.



Vik mitten.


Stoppa in kanterna .


Så det ser ut som en trekant.


Tag sedan den övre fliken och vik den in mot mitten på båda sidorna.
Gör lika med alla fyra delar.


Tag den största biten och sätt lite lim längst upp på triangeln.


Tag den lite mindre och stoppa in toppen på den större in i den mindre, he lim på toppen på den lite mindre.


Fortsätt med alla bitarna i storleksföljd, med den minsta som topp. Limma sedan hela granen på kortets insida högra del.


När kortet står upp ser det nu ut så här, med härlig dimension på julgranen.



Du kan dekorera julgranen som du vill, jag valde attxendadt sätta en stor halvpärla i guld längst upp. På vänster sida har jag sprayat med lite silvermist innan jag stämplat en hälsning och lämnat plats för egen text.


Kortets utsida får en utstansad Christmas-die från Marianne Design som jag stämplat med medföljande clear stamp och stansat ut den 3 gånger och limmat ihop för att få den lite hårdare och sedan fäst den med 3D-kuddar. Texten We wish you... har jag stämplat från anamma kit på vi cardstock, klipptvut med sax och kantat med svart tuschpenna innan jag limmat fast den.
Tre som mörkblå bling blev det också.

Nu börjar det snöa här, så jag måste ut och dekorera min farstukvist inför Halloween!
Ha det så gott tills vi syns nästa gång🥰🎃🎄

/Jessica

 















 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Grattiskort

Hej då var de dags igen för ett grattis kort med denna härliga stencil. Jag älskar att utforska med färger Distress oxide man kan göra helt ...