tisdag 27 februari 2024

Skapa kuvert och boxar med Sizzix Scoring Board and Trimmer

 Tjenixen alla Pysseldiggare!!!

Hoppas ni haft det lika fint sportlovsväder som jag har haft. Man mår riktigt bra nu när solen börjar värma på riktigt! Men skönt är det också att kunna avrunda en dag med sportlovsaktiviteter med en avslappnande kväll med pyssel😁

Därför tänkte jag att vi ska gå närmare in på de olika sakerna man kan tillverka med Sizzix nya trim- och skär- maskin.

Notera att jag äntligen lärt mig det svenska ordet för "score"🤣 Det satt långt inne, men vissa nötter är svårare att knäcka än andra🤪

Denna gång tänker jag visa hur man gör kuvert och boxar. Så nu sätter vi igång!

Vi börjar med kuvert. Här kan man använda lite tunnare papper för att inte portot ska stiga i höjden om man ska skicka med posten. Jag valde vanligt färgat papper på 80 gram.


Trimma ditt papper enligt tabellen, där du ser olika storlekar i Inch och Centimeter.
Jag har Inch inställt på min maskin (för att jag är amerikaniserad), och följer måtten för ett kuvert till ett kort på 6"×4½".
Lägg sedan din trimmade kortbas på tabellen och i hörnet längst upp till höger där jag markerat med ett kryss får du det mått du behöver för att få ett passande kuvert.



I detta fall är måttet på själva kuvert bas som du ska trimma till, 8" och 5 sextondelar.


Som du märker finns ett till tal under det tjockare talet, det är måtten du ska använda när du scorar (trimmar) där du ska vika. 

Flytta sedan linjalen till kuvert- läge, genom att lyfta den blå stora knappen.


Vinkla sedan linjalen till 45 graders vinkel, så att den ligger enligt bilden nedan.
(Jag har glömt att flytta linjalen i kuvert-läge här, bortse från det😉)


Ta ditt kuvert-bas och lägg det längst linjalen och se till att spetsen på pappret vänstra hörn ligger mot rätt mått på linjalen.


Ta nu trim-verktyget och följ linjen rakt ner från markeringen på linjalen som säger "Score".


Rotera 90 grader, och lägg nu pappret så det streck som du just tillverkade ligger mot markeringen på linjalen som säger "Align".


Och så drar du nytt streck rakt ner från markeringen "Score" igen. Upprepa så att du gjort detta på pappret alla sidor!




Ta nu pappret och stansa ut notcharna där du ska vika.


Gör detta på alla sidor där strecken möter varandra.


Nu väljer du vilken sida som ska vara utåt och använd trim-verktyget för att få krispiga fina vikningar.

Så använder du punchen för avrundade hörn för att få fin avrundning på kuvertets topflärp.


Nu limmar vi ihop kuvertet genom att fästa lim eller dubbelhäftande tejp på flärparna på höger och vänster kant, och bara på utsidan av kuvertet samt endast på deras nedre kant.
Vik över nedre flärpen och fäst.



Så där ja, nu har du ett snyggt kuvert till ditt kort! 
Jag klippte bort delen som sticker upp i mitten, bara för att få en snygg touch.

Oändligt många,storlekar på kuvert kan du göra efter den medföljande tabellen!




Och nu till boxarna!
Här kan man välja om man vill göra en sk "exploding box" eller vanlig.
Välj ditt cardstock, gärna i 190- 200 gram, för att det inte ska bli för tunt eller för tjockt.
I den medföljande instruktionsboken, finns tabell för mått till din box. Måtten är både i Inches och Centimeter. Ich som vanligt har jag valt Inches.
Jag har även valt att göra en exploding box, med lock, i storlek Medium.


Tag nu och sätt linjalen i scoring-mode, alltså lodrätt längst med skär-delen. Du flyttar linjalen på samma sätt som förut, genom att lyfta den stora blå knappen.


Tag ditt cardstock och placera det längst med linjalen och den lilla skalan som finns längst upp ovanför trimmerdelen.


Trimma nu enligt tabellen, storleken jag valt säger att jag ska trimma vid 2". Rotera 90 grader och upprepa på alla 4 sidor.
Därefter placerar du linjalen i kuver- läge, samt i 45 graders vinkel. Placera cardstocken så du har hörnet mot markeringen som säger "score" och trimma ner till linjerna möts i den lilla fyrkanten i hörnet. Gör detta i alla 4 hörn.


Vik sidorna, och hörnen inåt och du får ett hörn som ser ut enligt bilden nedan. Se till att alla vikta hörn går åt samma håll.


Nu ser lådan ut som bilden nedan.
Vill du kan du limma fast hörnen för en solid box, men man kan göra boxar med fadta sidor på samma sätt som man gör locket.



Och locket gör du på exakt samma vis från början. Klipp till storleken enligt tabellen, trimma alla fyra sidorna, i denna storlek på 1" på varje sida. Locket ser då ut så här:


Sedan klipper eller skär du med maskinen ett snitt i varje del i hörnet:


Och då har du ett lock som ser ut så här:


Jag punchade ut hörnen med hörn-punchen, för att få en finare finish.


Sedan limmade jag fadt flärparna på insidan och locket var färdigt!


På samma sätt tillverkar du boxar med fadta sidor. 
Enkelt och snabbt, mycket smidigt och roligt!


Så där, då har vi gått igenom tillverkning av kuvert och boxar!
Nästa gång tar vi tag i tags, vimplar och rosetter!
Missa inte det!!!😁

Och självklart hittar du denna fantastiska skär- och trimmer- maskin på 

Ha det så bra nu tills vi ses igen!

Thjllevippen på er!!!

/Jessica





















 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Grattiskort

Hej då var de dags igen för ett grattis kort med denna härliga stencil. Jag älskar att utforska med färger Distress oxide man kan göra helt ...