lördag 30 mars 2024

Ägg-stra Påskiga Kort

 Tjenixen alla pysseldiggare! 

Nu är det Påsk igen, ute vräker snön ner här och man börjar tappa moded lite... Vart tog våren vägen?

Vad är då inte bästa sättet att bli glad igen, om inte att stänga in sig i Hobbyrummet och göra lite påskkort!

Jag har gjort 2 kort denna gång, med lite olika tekniker. Det har ju kommit in så mycket roligt i butiken hos Gunilla nu, så skaparglädjen flödar verkligen!

Det första kortet har jag använt mig av stencil från Nellie's med den behändiga magnetiska hållaren som finns att köpa till , och de fina pulvren från 13 Arts Glow.



Med Glow pulvren har jag blandat min egen paste genom att använda Aleene's Clear Gel Tacky Glue.
Det gula pulvret har jag även använt och blandat i Golden Calcite så att jag fått en liten gulare nyans av den färgen enligt bild nedan.


Nu gäller det att vara lite snabb, för denna mixtur torkar och blir svår att stryka ut om man tar för lång tid på sig.


Jag fäste den valda stencilen på hållaren enligt instruktionerna. Plupparna i gummi i de små hålen och magneterna på motsatta sida. Här använder ljusgrön cardstock med linnestruktur.
Sedan tog jag den gula Glow/lim-mixturen och spredde ut den med silikonspatel som man använder när man bakar. Alla trix är bra, och detta med silikonspatel är ett jättebra sådant som jag använder mycket ofta. Den gör ett jämnt och fint lager utan massa streck (vill man ha det kan man göra det med), och pga att den är gjord i silikon är det lätt att göra rent den med vanligt vatten och lite tvål även om det torkat!
Innan den gula padten har torkat, hedde jag även på den mörkare lite här och där.
Nu blir dessa genomskinliga eftersom vi använt clear gel lim, men man kan blanda pulvren med vanligt skollim för en mer opauqe effekt.

Jag blåste det torrt, limmade fast den på vit slät cardstock och sen på en gul kortbas i linnestruktur i formatet 6"×6".


Nu dekorerade jag detta kort med  dies, som jag målat med Spectrum Noir 3-blend, samt akrylpennor.
Den stora die-cuten fäste jag med 3-D kuddar, och här är ett tips att även dutta lite lim på varje kudde för att få extra bra fästförmåga. Då Gliw-pulvren blandats med clear gel lim blir ytan blank och hård så 3-D kuddarna tenderar till att släppa lätt annars.

Jag skrev en Glad Påsk text för hand och fuzzy-cuttade den med liten böjd nagelsax. 



Insidan dekorerade jag med vit slät cardstock, lite washitejp och en handskriven hälsning.


Till detta kort gjorde jag över ett kuvert i dde nya fina påsk-cardstocken som Gunilla fått in. Jag använde mig av Sizzix nya Trimmer and Scoring Board med den lätta funktionen för kuvert! Dekorera gjorde jag men vinylstickers!




Så till det andra kortet där jag använt mig av lite andra tekniker.

Jag tig ett linnestrukturerat cardstock i grönt, och embossade det med den fina embossingfoldern på bilden.
Jag använde även en så kallad stamping die på ett vitt slät cardstock. Här använde jag Tim Holtz Distress ink och drog stämpeldynan försiktigt över mönstret på dien, för att inte färgen skulle hamna utanför själva mönstret.
Sen la jag den på pappret och körde den genom min maskin.


Den embossade bakgrunden i grönt fick sig nu en omgång med lite Rainbow PulverRainbow Pulver, och så sprayade jag på med vatten till jag var nöjd.



Var försiktig nu när du torkar detta för att inte den embossade ytan ska släta ut sig.
Resultatet blev enastående, tycker jag!


Jag tog oxå en liten pensel och målade på lite gliding flake lim, lät torka aningen och duttade sedan på lite Glidin flakes från Cosmic Shimmer. Polerade med torr svamp och fick denna fina effekt🥰


Efter det tog jag ramen till stämpel-dien, skar ut ett helt vitt slätt cardstock, dekorerade med lite band, limmade Srämpel-dien på den aningen större vita dien och fäste allt med 3-D kuddar.


En die med kanin och ägg fick bli ytterligare dekor, innan jag fäste en rosette jag gjort i Sizzix nya skärmaskin och en egenhändigt skriven påsk-hälsning.
Jag fäste allt på en kortbas i lila cardstock med linnestruktur i storlek 6"×6".



Insidan fick en vit slät cardstock som bakgrund, sen klippte jag ut för hand från överblivna småbitar från det mönstrade påsk-cardstocken som jag gjorde kuvertet till förra kortet av. Inget ska gå till spillo!👍

Lite klistermärke-bård i utskuren vinyl, samt handskriven hälsning i Spectrum Noirs Sparkle Brusch penna.



Så där, hoppas jag gett er lite inspiration nu! 
Ge er tid att pyssla lite i påsk mellan alla ägg och allt godis!
Önskar er Alla en Glad Påsk!

/Jessica



 

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Grattiskort

Hej då var de dags igen för ett grattis kort med denna härliga stencil. Jag älskar att utforska med färger Distress oxide man kan göra helt ...