torsdag 31 augusti 2023

Skördefröjd med Fun-Fold

 Hejsan hej! 

Vilken sensommar vi haft här i Norrland! Varmt, men fuktigt, vilket har gett trädgården förlängt liv och hos mig är den i högsta sensommarprakt just nu! Runt omkring mig skördas fälten och min örtaodling och grönsaksland är dags att skördas och njutas av. Dessutom vill jag tillägga att jag fortfarande har fullt med smultronkart och dagligen mogna smultron på min tuva! Helt otroligt så här inför September!

Denna gång ska vi göra ett enkelt Dragspelskort, en vikning som är snabb och enkel och dessutom kan modifieras om man vill. Vi skall dock göra det enkelt för oss och hålla oss till den enkla grundvik ingen!


Tag valfri Cardstock och klipp den till 11⅝"×6".
Vik vid 1¾", 3⅝", 8⅛" och 9⅞".
Du viker de 2 vikningarna närmast mittendelen bakåt, och de 2 flärparna på båda utsidorna framåt.


Nu kan du ställa upp kortet så det står som bilden ovan, flärparna bak ska alltså sticka fram lite när kortet står upp men blir helt platt när det läggs ner och stoppas i kuvert.


Nu till det roliga, dekorera!
Jag har använt mig av en lager på lager Die, som jag använt 3 olika färger på linnestrukturerad Cardstock. För att få lite skördekänsla på det hela är det solrosor, som jag använd Liquid Pearls i mitten på varje blomma. För lite bling har jag sedan limmat allt på guldfärgad spegelkartong.


Eftersom Diesen på framsidan nu är ganska tjock så har jag tagit svart blank cardstock från min låda med överblivet material för att rama in. Dekorpapper från Reprint där jag skurit pappret så de är lika på båda sidor. Även klippt ut löven från en överbliven bit och limmat fast den på framsidan för att få en helhetsbild.


Jag har sedan använt lite Clear stampssom jag färglagt med Spectrum Noir pennor, samt Spectrum Noir Sparkle pens.
Texten har jag använt mig av Clear stamp bokstäver och satt dem på ett akrylblock för att få en lite livfull text.


På kortets insida har jag gjort lika dant med dekorpapper från Reprint. Stämplat små blommor direkt på dekorpappret på flärparna som jag även använt lite stämpelfärg längst kanterna för lite dimension. Blommorna är sedan färglagda med Spectrum Noir pennor.
I mitten har jag fäst ett vitt slät Cardstock där jag hanskrivit en hälsning och lämnat plats för namn.
Dekorationerna är Clear Stamps som jag färglagt med Spectrum Noir pennor och Sparkle pens, och sedan klippt ut dem och limmat fast dem. Ugglorna är verkligen så fina och en av mina favoriter!



Så där, ett trevligt kort att ge bort med något du skördat från din egen trädgård, eller till någon som behöver lite vila efter sensommarens skörd!
Eller bara för att det är roligt att ge bort egentillverkade kort😊

Vi ska hålla oss kvar i höstens mustiga färger nästa gång, men då ska vi vika något mer avancerat!
 Något som överraskar!

Tills dess önskar jag er en underbar skördetid!

/Jessica


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Grattiskort

Hej då var de dags igen för ett grattis kort med denna härliga stencil. Jag älskar att utforska med färger Distress oxide man kan göra helt ...